Sachkunde für die Erstellung von Sicherheitsdatenblättern

Hersteller und Lieferanten von gefährlichen Stoffen und Zubereitungen sind nicht nur aufgefordert, SDBs zur Verfügung zu stellen: Für die Erstellung von SDBs ist laut REACH-Verordnung (EG) 1907/2008 außerdem ein Nachweis der Sachkunde erforderlich. Diese muss auf Verlangen der zuständigen Behörde nachgewiesen werden und durch die Teilnahme an Kursen auf aktuellem Stand gehalten werden.

Der Online-Kurs vermittelt die Sachkunde für die Erstellung von SDBs und alle relevanten Informationen für den richtigen Umgang mit den notwendigen Vorschriften und Arbeitshilfen. Neben theoretischen Erläuterungen legen wir Wert auf die praktische Umsetzung des Erlernten. Daher gibt es eine Reihe von Übungen, die dann auch in einem Lösungsvideo am Ende der Reihe erläutert werden. Zusätzlich zum Lehrmaterial in Form eines umfangreichen Handouts als Nachschlagewerk erhalten Sie von uns auch eine Sammlung an Informationsmaterial rund um die einzelnen Kapitel des SDB.

Zielgruppe: Hersteller, Distributoren und Importeure chemischer Produkte, die mit der Erstellung von Sicherheitsdatenblättern beauftragt sind, Gefahrstoffbeauftragte, Fachkräfte für Arbeitssicherheit, Sicherheitsbeauftragte


Folgende Inhalte werden in diesem Training behandelt:

  • Übersicht über chemikalienrechtliche Grundlagen (REACH Verordnung, Anhang, Gefahrstoffverordnung, nationale Vorschriften)
  • Aufbau und Bedeutung von (e)SDB anhand der Verordnungen (EG) Nr. 1907/2006 und (EG) 830/2015
  • Grundlagen, Begriffe, Definitionen, Geltungsbereiche
  • Ermittlung, Beurteilung und Bewertung der Stoffeigenschaften (physikalisch-chemische, toxikologische und ökotoxikologische Eigenschaften)
  • Recherchestrategien
  • Grundlagen der Einstufung und Kennzeichnung gemäß GHS/CLP (Verordnung (EG) 1272/2008) von Stoffen und Gemischen
  • Abbildung von Expositionsszenarien im eSDB mittels Verwendungsdeskriptoren
  • Arbeitshilfen und wichtige Informationsquellen für die SDB-Erstellung
  • Überprüfung und Plausibilitätscheck von Sicherheitsdatenblättern
  • Schwerpunkte der behördlichen Prüfung


Wenn dieses Online-Intensivtraining für mehrere Kollegen in Ihren Teams von Interesse sind, nehmen Sie bitte Kontakt mit uns auf. Für Gruppenschulungen bieten wir günstige Staffelpreise an.


Dauer der Videos gesamt: ca. 170 Minuten
Vortragssprache: Deutsch | Folien: z.T. Englisch

...mehr von Ihrer Referentin Dr. Heidi Becker...


Hinweis zum Kontingentabruf: Bei Buchung dieses Online-Intensivtrainings werden je Teilnehmer zwei Einheiten abgezogen.

Information
Course ID 10653
Speaker
Date frei wählbar
Category Grundlagen Webinar
Langauge Deutsch
Status bestätigt
Price 560.00 € incl. Vat.
Location

E-Learning | Streaming im MP4 Format

more information

Prizes & Conditions of Participation

per person plus VAT. - Payment upon receipt of invoice.
The fee includes for a single booking:

  • the one-time viewing of the booked webinar/ or webinar series by the person(s) named to us in advance.
  • the receipt of the slides shown as a printable PDF file. 

The training is personal and, if booked individually, is for personal training purposes only - not for an entire team. We thank you for your fairness.

Cancellation or change of person is not possible after sending the handout (live: usually 1-2 days before the event | recording: immediately).

Full terms and conditions and participant information can be found here.

To our FAQ for webinars

Consent to photographs and film recordings as well as their publication: We would like to point out that photographs and film recordings are taken during our events by persons or service providers commissioned and authorised by us for the documentation of our events (legal basis Art. 6 para. 1 lit. f DSGVO). The recordings serve our public relations work as well as the use, publication and distribution in print, digital and online media, such as newsletters, websites, brochures, flyers and social networks. In this context, it is pointed out in particular that photos and videos on the internet can be accessed by any person. It cannot be ruled out that such persons will continue to use the photos/videos or pass them on to other persons. By registering for and participating in the event, you agree that the organiser is permitted to publish photos, audio and/or film contributions taken at the event without restriction, including for advertising purposes, across all media without permission or remuneration. You have the right to revoke this consent at any time. The revocation of consent does not affect the lawfulness of the processing carried out on the basis of the consent until the revocation. This means that consent can be revoked with effect for the future. We will then immediately remove your photo/video from our website. In this case, please send your revocation to info(at)alphatopivs.de, stating the event.

Special prices for team bookings:

If the training is of interest to a group of colleagues, please contact us. Here we offer special group prices for you as a company. The group size is limited to a maximum of 30 participants per webinar. You can participate live or stream the webinar at an individual later time in our video library.

You are interested in a live event but don't have time on the scheduled day of the live webinar?

Then simply ignore the reminder emails about the live event. Our webinar platform will register that you were not present. As soon as the webinar has taken place, you will automatically receive an email from us a few hours later with your personal link to stream the webinar. You can then watch the webinar - individually - whenever your schedule allows. If you have any questions about the content, you are welcome to send them later to fragen@alphatopics(dot)de.

Note on contingent retrieval:

When booking via your company contingent, please note the separate note in the description of the webinar as to how many parts will be deducted from your contingent for the selected webinar, or webinar series.

Save money by booking a quota of 10 and combine any 10 individual webinars (90 min. each) from the topics offered.
Price: 2,500.- € per contingent plus VAT.